mijn zusje Roosje werkte bij Capital Radio
De voorbereidingen voor Capital Radio begonnen in augustus 1969. Tegen het eind van het jaar werd voor 20.000 gulden een trawler van 128 ton, de Twee Gezusters, gekocht. Het zou dienst doen als tender voor het nieuwe station onder de naam Kangeroo. Voor 25.000 gulden werd in Groningen een ander schip gekocht. Het was de Zeevaart, een coaster van 359 ton, gebouwd in 1938 bij de Noord Nederlandse Scheepswerven in Groningen.
De zeevaart voor haar piratenavontuur
Dit schip zou als zendschip gaan fungeren en werd naar Zaandam gebracht om daar als zodanig te worden uitgerust. Veel van de apparatuur van het nieuwe station was vroeger door Radio 270 gebruikt, onder andere de zender. Toen deze naar Nederland gebracht zou worden stak de Britse overheid daar een stokje voor. Inderhaast werden bij een legerdump vier jeeps gekocht, die samen met de zender aan boord
werden gebracht. Dit alles zou bestemd zijn voor een ontwikkelingsproject in Zuid Amerika.
Zo kwam alles toch nog in Zaandam en kon de zender worden ingebouwd.
De Zeevaart kreeg nu ook een andere naam: King David en ze werd geregistreerd in Lichtenstein. Daarmee werd ze het eerste schip dat onder de Lichtensteinse vlag voer. De zender was eigendom van The International Broadcasting Society met als leidinggevende figuren Timothy Thomasson en Berthe Beydals. Het hoofdkantoor was gevestigd in Lichtenstein. Dat was vooral met het oog op de belastingen.
Capital Radio gebruikte in tegenstelling tot alle andere zeezenders geen rechtopstaande maar een ringvormige antenne. Deze mast, een zogenaamde Discontinuity Rig Radiator van 67 meter lang, was speciaal ontworpen door een vriend van Paul Harris, Deze cirkelantenne was echter niet al te stevig en zou Capital Radio nog heel wat moeilijkheden bezorgen.
Op 25 april 1970 verliet de King David Zaandam en voer de zee op. Na wat problemen met de mast keerde het schip terug naar Nederland, maar op 1 mei lag de King David weer op zee. Diezelfde dag nog werd de eerste test uitgezonden: een tape van de BBC Worldservice. De officiele tests begonnen op 14 juni 1970 toen het zendschip buiten Noordwijk lag. Wegens allerlei problemen had de zender nooit meer vermogen dan 1 kilowatt. Ondanks dat was het station vrij goed te ontvangen in Nederland, Belgie en de graafschappen rond Londen in Engeland. De eerste officiele uitzending ging de ether in op 1 september 1970.
download de Capital
RadioTime signal (rechtermuisknop / Doel opslaan als)
Op 9 september ging Capital Radio uit de ether na opnieuw problemen met de mast. De tender Kangaroo kwam het nieuws brengen dat de King David voor reparaties naar Nederland moest komen. Er werd geprobeerd de twee ankers te lichten, hetgeen niet lukte. Besloten werd om de kettingen dan maar door te branden. Hiermee werd begonnen op 11 september. Eén ketting ging zonder problemen door maar de tweede gaf moeilijkheden.
Plotseling begint een kabel af te rollen en matroos Arie van der Bent raakt daarbij zwaar gewond aan zijn voet. Hij werd opgehaald met een marinehelikopter, die hem naar het ziekenhuis bracht. Daar werd zijn voet geamputeerd. Op 8 oktober waren de reparaties aan de King David klaar. De antenne was gerepareerd en nieuwe ankers waren bevestigd. Na een paar uur uitzenden brak de zendmast echter. Nieuwe reparaties werden
uitgevoerd en Capital Radio was terug in de lucht. In het vakblad Ariadne werd gemeld: "Voorlopig is er geen kans meer dat de zender zal zwijgen. Capital is van plan in elk geval net zo lang te blijven als Veronica."
Het mocht echter niet zo zijn.
In de Novemberstorm van 10 op 11 november 1970 rond twee uur ontdekt de kapitein van de King David dat het schip van zijn ankers is geslagen en op drift is en er is niemand aan boord die de motoren kan starten, er wordt geprobeerd een noodanker uit te werpen, maar die kan het zendschip niet staande houden. Om 03:53 uur ontvangt Scheveningen Radio de volgende mededeling: "Five miles abeam Noordwijk, drifted from anchorage, engine broken down. Require tug." Om vijf uur is het schip nog een halve mijl van het strand af en weer een half uur later zit het al vast op het strand, 200 meter van het Palace Hotel. De bemanning blijft aan boord tot het schip stevig vast zit.
Roosje, Paul Harris en ik zelf (Hans) zijn op 11november naar Noordwijk geweest. Om 15:00 uur op de dertiende november 1970 trekt de sleper Hector van Wijsmuller de King David vlot.
De kosten kan IBS niet betalen en de King David wordt aan de ketting gelegd.
In 1971 gaat het IBS failliet en de King David wordt publiekelijk verkocht.
Een vaartocht naar de zeezenders
24 juli
1971
Hans op de MEBO II van Radio Noordzee internationaal (RNI)
Hier onder een aangepast stukje van Hans Knot
lees het hier helemaal
Boat trip on 24th July 1971 visiting Radio Veronica and the REM-eiland.
Bij de MEBO II was er een gevoel daar als groep aan te komen was emotioneler dan
bij de Norderney van Veronica.
Immers was het mogelijk voor de vele fans - hoewel op afstand - de favoriete
deejays te zien.
Dit daar een deel van de programmering, in tegenstelling met die van Radio
Veronica,
vanaf boord werd gepresenteerd.
Na het korte verblijf bij het voormalige REM-eiland lag het in de bedoeling van
Hans Verbaan
met de Dolfijn nog de plek aan te doen waar een jaar eerder nog een ander
zendschip had gelegen, namelijk die van Capital Radio.
Het weer werd echter snel slechter en schipper Den Heyer vond het beter direct
terug te varen via de MEBO II.
Een bos bloemen, die bestemd was voor de plek waar eens de MS King David van
Capital Radio lag verankerd, was toch al bij het REM eiland gedumpt.
De tweede vaart richting de MEBO II was noodzakelijk daar de cameraploeg
van de AVRO nog wat beelden wilde schieten van de werkzaamheden aan het
zendschip.
Afgesproken werd dat de cameraploeg een half uur lang aan boord van het
zendschip zouden gaan en vervolgens mee terug zouden gaan naar Scheveningen.
Andermaal werden de fans enthousiast, zo niet over enthousiast. Andermaal werd
gepoogd het zendschip op te klimmen.
Een deel van de bemanning van de MEBO II vond alles goed maar het
merendeel hielp mee te voorkomen
dat er halsbrekende toeren werden uitgevoerd om het dek van het zendschip te
bereiken. Gelijk aan poppodia, die door groupies werden beklommen leek het erop
dat sommigen niet waren te weerhouden hun idolen aan te raken of te kunnen
spreken. Even leek het erop of de
organisatie van deze FRC Trip uit de hand zou lopen,want
een paar lieden bereikten hun doel
Waar onder ik zelf en liepen door de gangen van het
zendschip Sommige op zoek naar handtekeningen en vooral
souvenirs.
Inmiddels snorden de camera’s van de AVRO door om toch iets te kunnen vastleggen
van de herstelwerkzaamheden van het meest gekleurde zendschip ooit.
De bemanning liet ons nog zien hoe sterk de antenne straalde door er met een
gewone TL buis op te wijzen deze ging spontaan aan zonder draden.
Rob Olthof Schipper Cor den Heyer had zijn horloge in de gaten gehouden en ook
goed overzien dat het met die vele fans wel eens helemaal uit de hand zou kunnen
lopen.
Het werd tijd om weer terug te gaan naar Scheveningen en dus kwam het commando
‘trossen los’.
De AVRO ploeg werd verbijsterd achtergelaten omdat ze de tijdslimiet van dertig
minuten ruimschoots had overschreden.
Een klein uur later stonden we met zijn allen, de AVRO mensen uitgezonderd, weer
op de kade van de Tweede Binnenhaven van Scheveningen.
Hans
Schouten op de Dolfijn 1971
Foto: J
van Wel
Heerewaarden juni 1982
The King David is stranded on 11 November 1970 on the coast near Noordwijk, the Netherlands. In 1972 the ship is sealed and used as for storage. After that the whole superstruction is brooked up and the remaining are used as a floating quay. In 1994 it is sinked and used to practice for divers from Nijmegen, NL.
Broadcast Languages:
Dutch
English
Transmitting-dates:
01 May 1970 - 10 November 1970
Frequencies:
MW 270 m - 1115 kHz
Transmitterpower:
MW 10 kW (maximum)
Owners:
International Broadcasters Society
Liechtenstein
Address:
Capital Radio
Bussum
The Netherlands
Timmy Thomasson (foto) is op 7 oktober2008, na een langdurig
ziekbed, overleden. Timmy Thomasson was de man achter de zeezender Capital
Radio.
Timmy Thomasson was Canadees van geboorte maar woonde geruime tijd in
Nederland.
Fragment van de LP MONO LP 33 1/3 rpm: THE HISTORY OF OFFSHORE RADIO
A Selection of Recordings from Offshore Commercial Radio Stations 1958-1970
Story told and recordings introduced by PAUL Harris de schrijver van het boek "When Pirates ruled the waves".
Geheimagent Harris Man_van_MI6 009
nog meer Harris http://www.srilankabook.com/pages/page2.html
http://www.senter.no/harris.htm
|
update: woensdag 18 december 2024
Hans Schouten
met dank aan:
http://www.angelfire.com/ut2/sleepvaartfacts/berging_king_david.html
http://www.mediapages.nl/zeezenders.htm
https://radiobroadcasting.nl/offshore-radio/capital-radio/
Lees hier: "Herinneringen aan Capital Radio" uit het archief van Max Lewin door Hans Knot